Hur man använder Paris tunnelbana
Det vanligaste transportmedlet i Paris är tunnelbanan. Att kunna använda den är viktigt för att du ska kunna få ut det mesta av din vistelse och besöka alla sevärdheter som staden har att erbjuda.

Gata i Montmartre, Paris | ©John Towner
Även om det inte finns något bättre sätt att upptäcka en stad än att gå till fots, tvingar Paris storlek ibland till att man använder någon form av kollektivtrafik för att kunna njuta av allt som staden har att erbjuda. Den franska huvudstaden har ett bra nätverk av stadsbussar, men tunnelbanan är utan tvekan det bästa alternativet för att ta sig runt i staden.
Paris tunnelbana har funnits i över 100 år och staden har moderniserat och utbyggt den till ett av Europas största tunnelbanesystem. Ett bevis på dess användbarhet är att avståndet mellan stationerna (över 200) normalt inte överstiger 500 meter.
Hur fungerar tunnelbanan i Paris?

Det första du bör veta är att biljetter till tunnelbanan i Paris kan köpas:
- I biljettautomaterna på stationerna: det snabbaste alternativet med instruktioner på flera språk, inklusive spanska.
- I biljettluckor: finns på vissa stationer och har begränsade öppettider.
För att komma in måste du validera biljetten i spärrarna på stationen. I Paris tunnelbana behöver du bara biljetten för att komma in, inte för att komma ut (till skillnad från RER, där du behöver biljetten båda gångerna).
När det gäller dörrarna kan de, beroende på linje och tågmodell, öppnas automatiskt eller kräva att du trycker på en knapp eller lyfter en handtag.
Skillnader mellan tunnelbanan och RER

RER är en pendeltåg som förbinder Paris med närliggande orter, både inom och utanför storstadsområdet. Det finns fem linjer (A, B, C, D och E), men under ditt besök kommer du troligen bara att använda tre av dem:
- Linje A: förbinder Paris med Disneyland Paris och är ett av de snabbaste sätten att ta sig till parken om du inte har bokat en utflykt från huvudstaden.
- Linje B: går till flygplatserna Orly och Charles de Gaulle.
- Linje C: förbinder den franska huvudstaden med Versailles och andra destinationer längs Seine.
Om du byter mellan tunnelbana och RER inom det prisområde som ingår i din biljett kan du använda den för båda utan extra kostnad. Tänk på att du måste validera biljetten både när du går på och när du går av RER.
Zoner i Paris tunnelbana

När man tittar på en karta över Paris tunnelbana för första gången slås man av att regionen är indelad i olika priszoner. Det är koncentriska ringar som täcker Paris och dess storstadsområde och som påverkar biljettpriset.
För att åka tunnelbana i Paris ligger alla stationer i zon 1, även om de ligger något utanför centrum, så priset för en enkelbiljett är detsamma. Zonerna påverkar endast priset om du reser med RER, tåg, spårvagn eller buss utanför zon 1.
För de flesta turistresor kommer du endast att resa inom zon 1, och endast ibland till zoner utanför om du besöker Disneyland Paris (zon 5), Versailles (zon 4) eller flygplatserna Charles de Gaulle och Orly (zon 4).
Priser för tunnelbanan i Paris

De flesta som besöker Paris för några dagar väljer att köpa tunnelbanebiljetten T+ Det är det billigaste och enklaste alternativet, men det kan vara värt att räkna på om en dag- eller veckkort är mer lönsamt.
Biljetten T+ gäller för en enkelresa, med möjlighet att byta mellan tunnelbana, RER (endast inom Paris), spårvagnar och bussar inom zon 1.
- Pris för en enkelbiljett T+: 2,15 € (pris 2025).
- Pris för 10 biljetter (kort): 17,35 €, vilket minskar kostnaden per resa.
- Finns i fysiskt format (papper med magnetremsa) eller digitalt via appen Île-de-France Mobilités och kontaktlösa kort som Navigo Easy.
Med en T+-biljett har du tillgång till de flesta av stadens sevärdheter, inklusive de viktigaste museerna i Paris. Gäller inte för resor till flygplatser, Disneyland Paris eller Versailles, som kräver särskilda biljetter.
Pass för tunnelbanan i Paris

Om du ska stanna länge i Paris (fler än 4 dagar) och tänker åka mycket med tunnelbanan, är det nog bäst att köpa ett av transportkortet. Observera att detta transportmedel inte längre ingår i turistkortet Paris Pass, även om det fortfarande är intressant för besökare.
Dessa pass ger dig rätt att åka med alla typer av kollektivtrafik i Île-de-France (tunnelbana, RER, bussar, spårvagnar och tåg) i de zoner du väljer. De vanligaste alternativen är:
- Paris Visite: köps separat och ger obegränsade resor under 1, 2, 3 eller 5 på varandra följande dagar. Finns för zonerna 1-3 eller 1-5. Inkluderar vissa rabatter på attraktioner och aktiviteter.
- Passe Navigo Découverte: detta pass erbjuder obegränsade resor under hela veckan (måndag till söndag) eller hela månaden i de zoner du väljer. Det vanligaste är veckopasset för zonerna 1-5. Det är ett laddningsbart kort som kräver ett passfoto och en initial betalning för det fysiska kortet.
Tider och turtäta för tunnelbanan i Paris

Den första tåget på varje linje i Paris tunnelbana avgår vanligtvis klockan 5:30 på morgonen, medan det sista avgår omkring klockan 1:15 på natten från söndag till torsdag och klockan 2:15 på fredagar och lördagar (ankomsttid till ändstationen).
För att se om det är det sista tåget för dagen, titta på lamporna på framsidan: om de blinkar är det sista tåget. Om du missar den kan du använda nattbussarna Noctilien eller ta en taxi för att ta dig runt i Paris.
Frekvensen varierar beroende på tid och dag:
- Rush hour: var 2–3 minuter.
- Lågtrafik: var 4–6 minuter.
- Natt och tidigt på morgonen: ungefär var 10:e minut.
De viktigaste linjerna i Paris tunnelbana

Paris tunnelbana har 16 linjer (numrerade från 1 till 14 plus linjerna 3bis och 7bis) som tillsammans sträcker sig över mer än 200 kilometer. Nätverket har över 300 stationer, vilket gör att nästan alla delar av staden ligger inom gångavstånd från en tunnelbanestation.
Varje linje är numrerad och har en färg för att lätt kunna identifieras på en karta. Om du besöker staden för att se museer, monument eller trädgårdar kommer du troligen att använda några av de viktigaste linjerna:
- Linje 12: förbinder stadsdelen Montmartre och basilikan Sacré-Cœur med centrum. Stationen Concorde ligger intill Jardin des Tuileries och bara några steg från Louvren och Musée d'Orsay.
- Linje 6: från Charles de Gaulle-Étoile kommer du till Champs-Élysées och Triumfbågen. Hållplatsen Trocadéro erbjuder en av de mest ikoniska utsikterna över Eiffeltornet. Linjen går också till Montparnasse-tornet och katakomberna i Paris.
- Linje 1: förbinder viktiga turistattraktioner som Champs-Élysées, Triumfbågen, Concorde, Tuilerierna och Louvren. Linjen går till Île de la Cité, där Notre Dame och Conciergerie ligger.
Anteckna dessa stationer för att lättare nå dina destinationer
Att känna till stationernas exakta namn är viktigt för att undvika förvirring och spara tid. Några av de mest användbara för turister är:
- Champ de Mars Tour Eiffel: Champ de Mars och Eiffeltornet
- Opéra: Opéra Garnier
- Trocadéro: torget med samma namn och Eiffeltornet
- Abbesses: Montmartre
- Louvre–Rivoli: Louvren
- Cité: Notre Dame-katedralen
- Saint-Germain-des-Prés: stadsdelen St. Germain
Metrostationer i Paris som är värda ett besök

Metron i Paris är inte bara ett utmärkt transportmedel, utan vissa av stationerna är även riktiga turistattraktioner. Flera av de äldsta stationerna har bevarat sina entréer i jugendstil, designade av Hector Guimard, medan andra modernare stationer utmärker sig genom sin originalitet:
- Station Arts et Métiers (linjerna 3 och 11): interiören är klädd med kopparplåtar inspirerade av Jules Verne och Musée des Arts et Métiers.
- Cluny – La Sorbonne (linje 10): tak dekorerade med mosaiker av Jean Bazaine som föreställer historiska namn och signaturer.
- Cité (linje 4): gatlyktor i retrostil som belyser en av de djupaste perrongerna i nätverket.
- Louvre–Rivoli (linje 1): vitriner med repliker av verk från Louvren.
- Abbesses (linje 12): en av de mest fotograferade art nouveau-ingångarna och en freskomålning som skildrar episoder ur fransk historia.
Allmänna tips för att åka tunnelbana i Paris

Ett bra verktyg för att ta sig runt i Paris tunnelbana utan problem är att ladda ner appen Next Stop, den officiella appen från RATP, som ansvarar för stadens transportsystem.
Appen finns på 10 språk (inklusive spanska), innehåller korta audioguider till några av Paris viktigaste sevärdheter och kan användas utan internetuppkoppling. Men de flesta tunnelbanestationer i Paris har gratis WiFi-anslutning som inte kräver någon registrering.
Om du är orolig för säkerheten kan du känna dig trygg i vetskapen om att hela nätverket övervakas dygnet runt av vakter, kontrollanter och säkerhetskameror. Du bör dock alltid hålla uppsikt över dina tillhörigheter på de mest trafikerade sträckorna, eftersom det kan finnas ficktjuvar i området som försöker utnyttja trängseln.