Hur man använder Paris tunnelbana
Det mest använda transportmedlet i Paris är tunnelbanan. Att veta hur man använder den är viktigt för att du ska kunna få ut det mesta av din vistelse och besöka alla sevärdheter som staden har att erbjuda.

Gata i Montmartre, Paris | ©John Towner
Även om det inte finns något bättre sätt att lära känna en stad än att gå till fots, tvingar Paris storlek ibland till att man använder någon form av kollektivtrafik för att kunna njuta av allt som finns att se i Paris. Den franska staden har ett bra nätverk av stadsbussar, men tunnelbanan är utan tvekan det bästa alternativet för att ta sig runt i staden.
Metron i Paris har varit i drift i över 100 år och staden har moderniserat och utökat den till att bli ett av de största tunnelbanesystemen i Europa. Ett bevis på dess användbarhet är att avståndet mellan stationerna (över 200) normalt inte överstiger 500 meter.
Hur fungerar tunnelbanan i Paris?
Det första du bör veta är att biljetter till tunnelbanan i Paris kan köpas:
- I automaterna på stationerna: det snabbaste alternativet med instruktioner på flera språk, inklusive spanska.
- I biljettluckor: finns på vissa stationer och har begränsade öppettider.
För att komma in måste du validera biljetten i spärrarna på stationen. I Paris tunnelbana behöver du bara biljetten för att komma in, inte för att komma ut (till skillnad från RER, där du behöver den båda gångerna).
När det gäller dörrarna kan de, beroende på linje och tågmodell, öppnas automatiskt eller kräva att du trycker på en knapp eller lyfter en handtag.
Skillnader mellan tunnelbanan och RER
RER är en pendeltåg och medeldistans tåg som förbinder Paris med närliggande orter, både inom och utanför storstadsområdet. Det finns fem linjer (A, B, C, D och E), men vanligtvis använder du bara tre under ditt besök:
- Linje A: förbinder Paris med Disneyland Paris och är ett av de snabbaste sätten att ta sig till parken om du inte har bokat en utflykt från huvudstaden.
- Linje B: går till flygplatserna Orly och Charles de Gaulle.
- Linje C: förbinder den franska huvudstaden med Versailles slott och andra destinationer längs Seine.
Om du byter mellan tunnelbana och RER inom den taxa som ingår i din biljett kan du använda den för båda utan extra kostnad. Tänk på att du måste validera biljetten både när du går in och när du går ut för RER.
Zoner i Paris metro
När man tittar på en karta över Paris tunnelbana för första gången slås man av att regionen är indelad i priszoner. Det är koncentriska ringar som täcker Paris och dess storstadsområde och som påverkar biljettpriset.
För att åka tunnelbana i Paris med enkelbiljett för tunnelbana, tåg och RER är priset detsamma i hela Île-de-France-nätverket: zonerna påverkar inte längre priset på enkelbiljetter, utan påverkar främst månadskort (Navigo, Paris Visite) och vissa specialbiljetter, till exempel till flygplatserna.
Under de flesta turistresor kommer du främst att resa i centrala Paris, och ibland åka till områden utanför staden om du besöker Disneyland Paris (zon 5), Versailles (zon 4) eller flygplatserna Charles de Gaulle och Orly (zon 4), vilket är viktigt att tänka på när du väljer reskort.
Priser för tunnelbanan i Paris
De flesta som besöker Paris under några dagar väljer att använda enkelbiljetten Metro-Tåg-RER, som är det enklaste sättet att betala för varje resa, men det är värt att räkna på om en dags- eller veckokort kan vara mer lönsamt.
Enkelbiljetten Metro-Tåg-RER gäller för en enda resa, med möjlighet att byta mellan tunnelbana, RER och tåg inom Île-de-France, förutsatt att du inte lämnar området, under cirka 2 timmar från första valideringen.
- Pris för enkelbiljett T+: 2,50 € (pris 2025, giltig i tunnelbana, RER och tåg inom Île-de-France, utom resor till flygplatser).
- Pris för Bus-Tram-biljett: 2,00 € (för bussar och spårvagnar i hela Île-de-France).
Båda köps och laddas i digitalt format via appen Île-de-France Mobilités eller på kontaktlösa kort som Navigo Easy. De gamla T+-biljetterna i kartong håller på att fasas ut och kommer endast att accepteras fram till slutet av 2025.
Med en enkelbiljett för tunnelbana, tåg och RER kan du ta dig till de flesta av stadens sevärdheter, inklusive de viktigaste museerna i Paris, samt till mer avlägset belägna områden som La Défense, Versailles eller Disneyland Paris. Biljetten gäller inte för resor till flygplatserna Charles de Gaulle eller Orly, som har särskilda biljetter eller tillägg.
Pass för tunnelbanan i Paris
Om du ska stanna länge i Paris (från 4 dagar) och tänker åka tunnelbana ofta, är det troligtvis en bra idé att köpa ett av transportkortet. Observera att detta transportmedel inte längre ingår i turistkortet Paris Pass, även om det fortfarande är intressant för besökare.
Med dessa pass kan du använda alla typer av kollektivtrafik i Île-de-France (tunnelbana, RER, bussar, spårvagnar och tåg) i de zoner du väljer. De vanligaste alternativen är:
- Paris Visite: köps separat och ger obegränsade resor under 1, 2, 3 eller 5 på varandra följande dagar. Från 2025 täcker det alla zoner 1-5 (hela Île-de-France), inklusive flygplatser, Disneyland Paris och Versailles, och inkluderar vissa rabatter på attraktioner och aktiviteter.
- Navigo Découverte-kort: detta kort erbjuder obegränsade resor under hela veckan (måndag till söndag) eller hela månaden, i de zoner du väljer, vanligtvis veckokort för zonerna 1-5. Det är ett påfyllningsbart kort som kräver ett passfoto och en initial betalning för det fysiska kortet.
Tider och turtäthet för tunnelbanan i Paris
Det första tåget på varje linje i Paris tunnelbana avgår vanligtvis klockan 5:30 på morgonen, medan det sista avgår omkring klockan 1:15 på natten från söndag till torsdag och klockan 2:15 på fredagar och lördagar (ankomsttid till slutstationen).
För att se om det är det sista tåget för dagen, titta på de främre lamporna: om de blinkar är det det sista tåget. Om du missar det kan du använda nattbussarna Noctilien eller ta en taxi för att ta dig runt i Paris.
Frekvensen varierar beroende på tid och dag:
- Rush hour: var 2–3 minuter.
- Lågtrafik: var 4–6 minut.
- Nätter och tidiga morgontimmar: ungefär var 10:e minut.
De viktigaste linjerna i Paris tunnelbana
Paris tunnelbana har 16 linjer (numrerade från 1 till 14 plus linjerna 3bis och 7bis) som totalt sträcker sig över mer än 200 kilometer. Nätverket har över 300 stationer, vilket gör att nästan alla delar av staden ligger inom gångavstånd från en tunnelbanestation.
Varje linje är numrerad och har en egen färg för att lätt kunna identifieras på en karta. Om du besöker staden för att se museer, monument eller trädgårdar kommer du troligen att använda vissa linjer mest:
- Linje 12: förbinder stadsdelen Montmartre och basilikan Sacré-Cœur med centrum. Station Concorde ligger intill Jardin des Tuileries och bara några steg från Louvren och Musée d'Orsay.
- Linje 6: från Charles de Gaulle-Étoile kan du ta dig till Champs-Élysées och Triumfbågen. Hållplatsen Trocadéro erbjuder en av de mest ikoniska utsikterna över Eiffeltornet. Den går också till Montparnasse-tornet och katakomberna i Paris.
- Linje 1: förbinder viktiga turistattraktioner som Champs-Élysées, Triumfbågen, Concorde, Tuilerierna och Louvren. Linjen går till Île de la Cité, där Notre Dame och Conciergerie ligger.
Anteckna dessa stationer för att lättare nå dina destinationer
Att känna till stationernas exakta namn är viktigt för att undvika förvirring och spara tid. Några av de mest användbara för turister är:
- Champ de Mars Tour Eiffel: Marsfältet och Eiffeltornet
- Opéra: Opéra Garnier
- Trocadéro: torget med samma namn och Eiffeltornet
- Abbesses: Montmartre
- Louvre–Rivoli: Louvren
- Cité: Notre Dame-katedralen
- Saint-Germain-des-Prés: stadsdelen St. Germain
Metrostationer i Paris som är värda ett besök
Metron i Paris är inte bara ett utmärkt transportmedel, utan vissa av stationerna är också riktiga turistattraktioner. Flera av de äldsta stationerna har bevarat sina art nouveau-entréer, designade av Hector Guimard, medan andra modernare stationer utmärker sig genom sin originalitet:
- Station Arts et Métiers (linjerna 3 och 11): interiören är klädd med kopparplåt och inspirerad av Jules Vernes värld och Musée des Arts et Métiers.
- Cluny – La Sorbonne (linje 10): tak dekorerade med mosaiker av Jean Bazaine som föreställer historiska signaturer och namn.
- Cité (linje 4): gatlyktor i retrostil som lyser upp en av nätets djupaste perronger.
- Louvre–Rivoli (linje 1): montrar med repliker av verk från Louvren.
- Abbesses (linje 12): en av de mest fotograferade art nouveau-ingångarna och en freskomålning inuti som skildrar episoder ur fransk historia.
Allmänna tips för att åka tunnelbana i Paris
Ett bra verktyg för att ta sig runt i Paris tunnelbana utan problem är att ladda ner appen Next Stop, den officiella appen från RATP, som ansvarar för stadens transportsystem.
Appen finns på 10 språk (inklusive spanska), innehåller korta audioguider till några av de viktigaste turistattraktionerna i Paris och kan användas utan internetuppkoppling. Men de flesta tunnelbanestationer i Paris har gratis WiFi-anslutning som inte kräver någon föregående registrering.
Om du är orolig för säkerheten kan du vara trygg i vetskapen om att hela nätverket övervakas dygnet runt av vakter, kontrollanter och säkerhetskameror. Du bör dock alltid hålla ett öga på dina ägodelar i de mest trafikerade områdena, eftersom det kan finnas ficktjuvar i området som försöker utnyttja folkmassorna.
