13 bästa målningar på Pradomuseum

Pradomuseet är ett av världens mest kompletta och viktiga konstgallerier. Ta reda på vilka som är de bästa verken bland de tusentals som ingår i samlingen.

Carlos Bleda

Carlos Bleda

8 minsta läsning

13 bästa målningar på Pradomuseum

Verk från Pradomuseet | ©Angel de los Rios

Pradomuseet är spjutspetsen i den konsttriangel som bildas av Reina Sofía, Thyssen och det museum som denna artikel handlar om. Av alla saker att se och göra i Madrid bör ett besök på detta historiska museum vara en prioritet för alla som besöker den spanska huvudstaden.

Även om dess samling inte är den mest omfattande, med cirka 8 000 konstverk varav endast 1713 visas, gör det historiska värdet och variationen det till en av världens viktigaste samlingar av målningar. Berömda konstnärer som Goya, Velázquez, Rubens och Bosch har sitt hem i Prado.

Du kan förlora en hel dag i dess gallerier, men eftersom det inte alltid är möjligt är det bäst att veta i förväg vilka som är de viktigaste verken och det är därför jag delar med mig av dessa listor med de viktigaste målningarna som du måste se i Pradomuseet.

1. Saturnus som slukar sin son, av Goya

Saturnus som slukar sin son, av Goya| ©Normann
Saturnus som slukar sin son, av Goya| ©Normann

Vi börjar vår genomgång av Pradomuseets viktigaste verk med en av dess viktigaste konstnärer, Francisco de Goya, och ett av hans mest slående verk. Saturnus som slukar sin son ingår i samlingen av 14 verk som kallas svarta målningar på grund av deras mörka färger och dystra motiv.

Det är egenskaper som denna särskilt dystra målning, som föreställer guden Chronos, eller Saturnus, som slukar en av sina söner av rädsla för att han en dag ska bli detroniserad, har gemensamt med den här målningen.

En målning som förvånar genom den skräck som framkallas av gudens blick, blodets framträdande och grymma karaktär och kontrasten mellan Goyas färger.

  • Författare: Francisco de Goya.
  • Datering: 1820.
  • Plats: Sal 067 i Prado.

Boka biljetter till Pradomuseet

2. Den nakna Maja, av Goya

Den nakna Maja, av Goya| ©WikiArt
Den nakna Maja, av Goya| ©WikiArt

Vi går från skräcken i målningen av Saturnus som slukar sin son till erotiken i Goyas Nakna Maja.

Målningen beställdes av Manuel Godoy, kung Karl IV:s premiärminister, som hade en särskild smak för erotisk konst. Goya valdes, eftersom han vid den tiden var den ledande målaren bland adelsmännen och en av de bästa i Europa.

Goya avbildade en ung kvinna som låg naken som om hon vore en Venus, men med omisskännliga tecken på att modellen var mänsklig. Det var av denna anledning och på grund av vissa detaljer i hennes nakenhet som målningen ansågs vara en av de första fullständiga nakenbilderna i måleri av en kvinna utanför mytologin.

Godoy beställde också en annan målning av samma typ, men med kvinnan klädd, så att han genom att lägga de två målningarna över varandra kunde simulera en nakenbild. Målningens stora okändhet är majas identitet, som Goya höll anonym.

  • Författare: Francisco de Goya.
  • Datum: 1795
  • Plats: Rum 038 i Prado.

Boka biljetter till Pradomuseet

3. Skjutpatrullen den 3 maj i Madrid, av Goya

Skjutpatrullen den 3 maj i Madrid, av Goya| ©birkoff3
Skjutpatrullen den 3 maj i Madrid, av Goya| ©birkoff3

Napoleon dominerade Europa vid Goyas tid och när han utnyttjade sin passage genom Spanien för att erövra Portugal, beslutade han att invadera landet och kröna sin bror Joseph Bonaparte till kung av Spanien. Den 2 maj 1808 ägde en spansk folkresning rum och den 3 maj slog den franska armén tillbaka genom att skjuta tusentals människor.

Detta är vad Goya skildrade i ett av sina största verk. Målningen Skjutpatrullen den 3 maj anses vara det första stora samtida verket eftersom den inte har några liknande föregångare och gav upphov till stilar som romantiken.

Målningen av Eldtruppen den 3 maj inspirerade konstnärer som Picasso, som använde detta verk som grund för sin berömda Guernica.

  • Författare: Francisco de Goya
  • Datum: 1814
  • Plats: Rum 064 i Prado.

Boka ett besök på Pradomuseet

4. Las Meninas, av Diego Velázquez

Las meninas, av Diego Velázquez| ©Diego Velázquez
Las meninas, av Diego Velázquez| ©Diego Velázquez

Las Meninas av Velázquez är förmodligen den mest representativa och kända målningen i Pradomuseet.

Det är en av de största dukarna, mer än 3 meter bred och nästan 3 meter hög, av den sevillianske målaren och hans mästerverk. Det har runnit floder av bläck över målningen på grund av de mysterier som omger den och originaliteten i dess komposition.

Målningen föreställer upp till elva personer, såsom Meninas, döttrarna till Filip IV och Mariana av Österrike, som också förekommer i målningen i en annan målning, och även Velázquez själv. Konstnären avbildar sig själv i förgrunden som om det vore historiens första selfie.

Planernas komplexitet, sättet han skildrar de olika figurerna och ett oändligt antal andra detaljer gör målningen av Las Meninas till ett mästerverk för vilket det är värt att betala inträdespriset till Pradomuseet

  • Författare: Diego Velázquez.
  • Datum: 1656.
  • Plats: Sal 012 i Prado.

Boka biljetter till Pradomuseet

5. Korsfästelsen, av Juan de Flandes

Korsfästelsen, av Juan de Flandes| ©Juan de Flandes
Korsfästelsen, av Juan de Flandes| ©Juan de Flandes

Krucifixionstavlan, som anses vara ett mästerverk inom det spansk-flamländska måleriet, beställdes av biskop Juan Rodríguez de Fonseca av Juan de Flandes, som målade den för att utgöra en del av huvudaltartavlan i katedralen i Palencia.

Verket ingick i altartavlan tillsammans med tio andra målningar av samma konstnär, som inte kunde se dem installerade i katedralen före sin död. Det är dock korsfästelsen som anses vara den bästa av dessa tio målningar på grund av scenens kvalitet och detaljrikedom.

  • Författare: Juan de Flandes.
  • Datum: 1509.
  • Plats: Rum 057 i Prado.

Boka biljetter till Pradomuseet

6. De tre gracerna, av Rubens

De tre gracerna, av Rubens| ©Jim Anzalone
De tre gracerna, av Rubens| ©Jim Anzalone

Målningen De tre gracerna föreställer Aglaya, Thalia och Euphrosyne, Zeus döttrar, nakna och omfamnande varandra i en scen av uppenbar sensualitet i enlighet med 1600-talets skönhetskanon.

Det nya sättet att skildra dessa tre gudinnor gjorde denna målning av Rubens till ett av hans finaste verk, så till den grad att kung Filip IV tog den, trots att konstnären målade den för sina egna lägenheter.

  • Författare: Peter Paul Rubens.
  • Datum: 1635
  • Plats: Rum 029 i Prado.

Boka ett besök på Pradomuseet

7. Nedgången från korset, av Rogier Van der Weyden

Nedgången från korset, av Rogier Van der Weyden| ©Angel de los Rios
Nedgången från korset, av Rogier Van der Weyden| ©Angel de los Rios

Rogier Van der Weydens mästerverk är en märklig triptyk med en rektangulär form och en utskjutning i mitten för korset, målad med en för perioden enastående mästerlighet. Färgerna och målarens utsökta teknik är överraskande trots att det är ett verk från början av 1400-talet.

Som en kuriositet finns Nedgången från korset i Prado eftersom kung Filip II var förälskad i den och lät föra den till Spanien med fartyg. Skeppet led skeppsbrott, men tack vare den goda förpackningen lämnades verket intakt.

  • Författare: Rogier Van der Weyden
  • Datum: 1443
  • Plats: Rum 058 i Prado.

8. Triptyk av de jordiska läckerheternas trädgård, av Bosch

Triptyk av de jordiska lustarnas trädgård av Hieronymus Bosch| ©Carlos Reusser
Triptyk av de jordiska lustarnas trädgård av Hieronymus Bosch| ©Carlos Reusser

Hieronymus Boschs mästerverk, som kallas Garden of Earthly Delights, är en berömd triptyk som skildrar olika scener från skapelsen till mänsklighetens möjliga öde. När triptyken är stängd kan man se skapelsescenen, och när den öppnas är verket uppdelat i tre delar.

De två första, den till vänster och den centrala delen, skildrar paradiset och Adams och Evas synd, och scenen till höger symboliserar det helvete som synden leder till.

Målningens djupa ikonografi, dess teknik och färger samt verkets komplexitet har gjort det till en av Pradomuseets huvudattraktioner.

  • Författare: El Bosco
  • Datum: 1500
  • Plats: Rum 056A i Pradomuseet.

Boka ett besök på Pradomuseet

9. Budförklaringen, av Fra Angelico

Annonciationen, av Fra Angelico| ©Jim Anzalone
Annonciationen, av Fra Angelico| ©Jim Anzalone

Fra Angelico hette ursprungligen Guido di Piero och var en renässansmålare bosatt i Florens. Han blev prästvigd, bytte namn och började måla.

Fra Angelicos avbildning av Annunciationen var ovanlig och väckte mycket kontroverser vid den tiden. Det var först postumt som hans verk erkändes som en vision före sin tid och som hans bästa verk.

  • Författare: Guido di Piero
  • Datum: 1426
  • Plats: Rum 056B i Pradomuseet

Boka ett besök på Pradomuseet

10. Kapitulationen vid Breda, av Diego Velázquez

Överlämnande av Breda, av Diego Velázquez| ©FeelM
Överlämnande av Breda, av Diego Velázquez| ©FeelM

För att förstå denna målning av mästaren Velázquez måste man förstå dess historiska sammanhang. I slutet av 1500-talet var Nederländerna indragna i det så kallade åttioåriga kriget, där de ville bli självständiga från Spanien. Staden Breda tillhörde Nederländerna tills kung Filip IV beslutade att ta tillbaka den.

Scenen representerar det ögonblick då adelsmännen efter att ha erövrat staden överlät sin suveränitet till spanjorerna. Kung Filip IV ville föreviga ögonblicket och gav därför Velázquez i uppdrag att måla Bredas kapitulation i stor skala för att dekorera Buen Retiro-palatset.

  • Författare: Diego Velázquez
  • Datum: 1635
  • Plats: Rum 009A i Prado.

11. Dürers självporträtt

Dürers självporträtt| ©Alberto Durero
Dürers självporträtt| ©Alberto Durero

Dürer var en målare som höll sig själv i hög aktning. Så mycket att han använde sig själv som modell för att föreställa Jesus Kristus. Som ett resultat av denna självkänsla representerade han sig själv med tidens bästa kläder och mycket smickrande färger. Han strävade så mycket efter perfektion att till och med landskapet som man ser från fönstret var inspirerat av det vackra Italien, medan han var i Tyskland.

Bortsett från författarens ego är Dürers självporträtt målat med en anmärkningsvärd teknik som uppmuntrade honom i sitt hantverk. Ett hantverk som för övrigt inte ansågs vara ett adelsmanshantverk och som är en motsägelse i det sätt som Dürer målade sig själv.

  • Författare: Albrecht Dürer
  • Datum: 1498
  • Plats: Rum 055B

12. Kardinalen, av Rafael

Kardinalen, av Rafael| ©Daniel Lobo
Kardinalen, av Rafael| ©Daniel Lobo

Porträttet av kardinalen gick till en början obemärkt förbi tills det blev känt att upphovsmannen var Rafael, en av de största och viktigaste italienska renässanskonstnärerna i konsthistorien.

Förutom Rafaels oklanderliga teknik väckte verket mångas intresse på grund av sin tvetydighet, eftersom porträttet kunde tillskrivas många av tidens kardinaler.

Man vet inte med säkerhet vilken kardinal som poserade för den italienske konstnären, även om det finns en lista med två eller tre troliga namn. Porträttets perspektiv påminner mycket om Leonardo Da Vincis Gioconda, som visas i Louvren i Paris.

  • Författare: Rafael
  • Datum: 1511
  • Plats: Rum 049 i Prado.

Boka ett besök på Pradomuseet

13. Riddaren med handen på bröstet, av El Greco

Riddaren med handen på bröstet, av El Greco| ©losmininos
Riddaren med handen på bröstet, av El Greco| ©losmininos

El Greco är en annan av stjärnkonstnärerna i Prados samling. Museet rymmer flera av hans verk, men Riddaren med handen på bröstet är särskilt anmärkningsvärd. Verket föreställer en herre på omkring 30 år i typisk 1500-talsklädsel.

Av alla de porträtt som konstnären målade och som ställdes ut i Prado var detta ett av de första som nådde museet och ett av de mest framstående, på grund av att ett element som svärdet ingår, vilket sällan förekommer i den här typen av porträtt.

På så sätt var det svärdet, tillsammans med riddarens högtidliga gest, som gjorde det berömt bland verken av målaren som dog i Toledo.

  • Författare: El Greco
  • Datum: 1580
  • Plats: Rum 009B

Boka ett besök på Pradomuseet